Tag Archives: budowa subwoofera

Obudowy typu band-pass Obudowa pasmowo-przepustowa, zwana też, z języka angielskiego, band-pass (rzadziej używana jest pełna nazwa: obudowa z akustycznym filtrem pasmowo-przepustowym), była do niedawna często wykorzystywana do budowy subwooferów. Jej popularnośc przyblakła, jednak warto przypomnieć jej ciekawą konstrukcję i cechy, jakie wyrózniają ją na tle innych typów obudów. Jej najbardziej charakterystyczną właściwościa jest umieszczenie głośnika (lub 2 głośników) wewnątrz obudowy, a jedynymi widocznymi dla słuchacza elementami są otwór bass-refleks i złącze do przewodu głosnikowego. Przetwornik zamontowany jest na ścianie przegradzającej dwie komory. Z reguły są to 2 typy: - komora zamknięta + komora bass-refleks - zwana obudową pasmowo-przepustową zamknietą 4-rzędu - obie to komory bass-refleks - zwana obudową pasmowo-przepustową otwartą 6-rzędu Konfiguracji jest znacznie więcej, ale tutaj ograniczymy się do tych dwóch najczęściej stosowanych. Każda z nich (tych komór) tworzy odrębny zestaw akustyczny zestrojony na odpowiednią częstotliwość, przy czym każda z tych czestotliwości musi być różna, np. obudowa z otworem na 40 Hz, zaś obudowa zamknięta - na 80 Hz. Przez to, że głośnik jest w całości zabudowany dźwięki w górnym zakresie basów (powyżej 120 Hz) zostają mocno stłumione. Uzyskane pasmo przenoszenia jest sumą charakterystyk częstotliwości obu "urządzeń", co przykładowo daje nam 30 - 100 Hz przy spadku -6dB. I właśnie ta właściwość akustyczna jest zaletą, gdyz nie trzeba stosować filtrów dolnoprzepustowych. W praktyce jednak używa się filtr 1-rzędu, by zniwelować rezonanse pasożytnicze. W obudowie band-pass montaż głosnika nie ma znaczenia, tzn. nieważne czy zamontujemy go przodem (membraną) w komorze z otworem, czy w komorze zamknietej, gdyz on emituje fale dźwiękowej z obu stron. Wnikliwi konstruktorzy wezmą pod uwagę przy obliczeniach objętość jaką zajmuje układ magnetyczny oraz jaka dodaje wolna przestrzeń przy membranie. W szczególnych przypadkach bierze sie pod uwagę położenie ciężkiego magnesu, by obniżyć środek cięzkości całego zestawu. W obudowie pasmowo-przepustowej można użyć dwóch tych samych głośników. Będa one zamontowane na przegrodzie w dwojaki sposób: obok siebie lub przodem do siebie (izobarycznie). W pierwszej opcji objetośc obudowy wzratsa 2-krotnie z stosunku do układu z jednym głośnikiem. Zaś w drugim przypadku obudowa będzie 2-krotnie mniejsza. Trzeba pamiętać, ze przy stosowaniu dwóch przetworników bardzo wazne jest ich własciwe podłączenie, by nie pracowały przeciwfazowo. Wady i zalety obudowy band-pass; Jak każda konstrukcja, i ona ma swoje wady: - bardziej skomplikowane obliczenia niż przy tradycyjnej obudowie bass-refleks, - niższa efektywność o 3 - 6dB, co wymusza stosowanie mocniejszych wzmacniaczy - wąski zakres pasma przenoszenia Zalety tego rozwiązania: - nie wymaga stosowania filtrów dolnoprzepustowych, - zabudowanie głosnika uniemożliwia uszkodzenie jego membrany - przy wykorzystaniu komory zamknietej niemożliwe jest wystapienie zwarcia akustycznego przy najniższych czestotliwościach, czyli nie mam niebezpieczeństwa przeciązenia głosnika przez zbyt duże wychylenie membrany (te dwie ostatnie cechy idealnie predysponują go do zastosowań w samochodzie), - na jego bazie łatwo skonstruować system 2+1. Ten ostatnia cecha była wykorzystana m. in. przez Tonsil (subwoofery ZgN): dwa małe głośniki 8 Ohmów każdy podłącza się równolegle do subwoofera w obudowie band-pass z dwoma głośnikami o impendacji 8 Ohmów każdy. Ze względu na brak wyższych częstotliwości fale stojące nie stanowią tutaj problemu, więc wytłumianie wnętrza komór jest zbędne. Wskazana jest jedynie niewielka ilośc materiału tłumiącego w komorze zamknietej.

Obudowa subwoofera typu band-pass

Obudowa pasmowo-przepustowa, zwana też, z języka angielskiego, band-pass (rzadziej używana jest jej pełna nazwa: obudowa z akustycznym filtrem pasmowo-przepustowym), była do niedawna często wykorzystywana do budowy subwooferów. Jej popularność przyblakła, jednak warto przypomnieć tą ciekawą konstrukcję i cechy, jakie wyróżniają ją na tle innych typów obudów.
Jej najbardziej charakterystyczną właściwością jest umieszczenie głośnika (lub 2 głośników) wewnątrz obudowy, a jedynymi widocznymi dla słuchacza elementami są otwór (lub otwory) bass-refleks i złącze do przewodu głośnikowego.

 
projekt subwoofera VS102

Projekt subwoofera VS102

Subwoofer jest często jedną z pierwszych konstrukcji samodzielnie zbudowaną, jaką podejmują się hobbyści. Poniżej przedstawiony został projekt subwoofera, prostego i taniego, co wcale nie oznacza, że jego parametry brzmieniowe są kiepskie. Wręcz przeciwnie. Na pewno usatysfakcjonują większość osób, a uniwersalność tego projektu ułatwi dopasowanie zarówno do kina domowego, jak i, przy użyciu odpowiedniego wzmacniacza, w samochodzie.

Jego maksymalna moc wyjściowa wynosi 300 W (oczywiście zależy ona od użytego wzmacniacza), co w praktyce wystarcza do nagłośnienia każdego domowego pomieszczenia lub samochodu..

 
Subwoofer Paradigm

Subwoofer Paradigm Monitor 7 Sub 8

To najmniejszy model subwoofera z serii Monitor 7 tego kanadyjskiego producenta, wchodzący w skład kompletnego zestawu do kina domowego. Jego więksi bracia, czyli Sub 10 i Sub 12, posiadają wzmacniacz o tej samej mocy (900 W mocy szczytowej, 300W RMS), ale różnią się średnicą głośnika, a co za tym idzie, dolną granicą pasma przenoszenia oraz wielkością obudowy. Jednak subwoofer Paradigm Sub 8 wydaje się najbardziej interesujący ze względu na swoje, rzadko spotykane w tej klasie, małe wymiary.

 
Subwoofer Velodyne Digital Drive Plus

Subwoofer Velodyne Digital Drive Plus

Subwoofer Velodyne Digital Drive Plus, to, według wielu opinii znawców tematu, najlepszy obecnie subwoofer na świecie. Te produkty amerykańskiego producenta reprodukują najbardziej wymagające i skomplikowane ścieżki basu przy bardzo niskim poziomie zniekształceń. Nic dziwnego, skoro inżynierowie firmy Velodyne pracują na nimi od prawie trzech dekad.

Subwoofer Velodyne Digital Drive Plus 18 jest największym, najmocniejszym, o najbardziej czystym i uderzającym basie produktem z całej serii DD Plus. Obudowa zbudowana z płyty MDF o grubości 25mm, w której zamontowano potężny 18-calowy głośnik, o ciężarze ponad 18 kg. Cewka 6-warstwowa o średnicy 75 mm. Membrana jest z włókna szklanego.