Najsłynniejsze monitory wszech czasów – Rogers LS3/5a, zbudowane w oparciu o wytyczne inżynierów BBC – zrewolucjonizowały nie tylko technikę studyjną. Były i nadal są monitorami o najbardziej liniowej charakterystyce w odtwarzaniu każdego aspektu treści muzycznej. Głośniki te, współpracujące z dobrze dobranym wzmacniaczem, głównie w zakresie impedancji i wymaganej mocy – są fotografią źródła. Oszałamiający sukces głośników LS3/5a o wielkości pudełek na buty zachęcił inżynierów z BBC Research Department do zbudowania kolejnych, większych wersji tych monitorków. Tak powstały Rogers LS5/8.
W 1983 roku w kontekście nowych technik pomiarowych, pojawienia się komputerów, mierników laserowych – zebrano dotychczasowe doświadczenia, skorygowano i uściślono wcześniejsze pomiary w celu stworzenia nowego modelu monitorów, doskonalszych pod względem technicznym, wierniejszych w zakresie brzmieniowym, tańszych i bardziej funkcjonalnych niż LS3/5 i LS5/8. W pracach tych uwzględniono także funkcję czasu eksploatacji głośników. A konkretnie – kwestię kleju, żywic, którymi nasączano brzozową sklejkę obudów, wytrzymałość i trwałość jedwabnych powłok kopułek. I tak wydłużono czas, w którym parametry owych głośników pozostawały na niezmienionym i porównywalnym z dniem ich budowy poziomie. Mowa o głośnikach zbudowanych dla BBC na licencji Rogersa. Tak powstał model Rogers LS5/9.
Dokładnie 30 lat po premierze – w laboratorium Rogersa, rewitalizowano legendarne LS5/9. Ich najnowsza, prezentowana tutaj wersja – uwzględnia upływ 30 lat a zarazem niewzruszoność ich konstrukcji na upływający czas. Ich idea, założenia, kształt – pozostały niezmienione. Do kolejnej ich edycji użyto materiały bardziej odporne na warunki zewnętrzne i działania mechaniczne, zastosowano precyzyjniej dobrane pod względem parametrów podzespoły elektroniczne.
Inżynierowie z BBC Research Department chcieli „oderwać” dźwięk od kierunkowo ustawionych monitorów. Eksperymentowali z nagraniami mono głosu ludzkiego tak manipulując fazowością w zwrotnicach by kierunkowość dochodzenia dźwięku w pełni odpowiadała doświadczeniu znanemu z codzienności. Bo jeśli odwrócimy się do swoich rozmówców i prowadzimy z nimi rozmowę, to ich głosy płynnie, naturalnie, harmonijnie „wysuwają” się z otoczenia dźwiękowego i wtapiają się w to otoczenie, integrują się z nim i ulegają pełnej homogenizacji, a nie dają się słyszeć jako wykrojone, ostro zarysowane plamy dźwiękowe obarczone kierunkowością. W Rogers LS5/9 ten efekt naturalności tła dźwiękowego jest jedną z naczelnych kategorii klasyfikujących te głośniki do wiernych reproduktorów prawdziwego brzmienia.
Dane techniczne:
Dwudrożne, basrefleks
Zakres częstotliwości: 50 Hz – 16kHz (+/-3dB)
Głośnik nisko-średniotonowy 200 mm
Głośnik wysokotonowy 34 mm
Skuteczność: 87 dB przy 2,83V@1m
Impedancja nominalna: 8 Ohm
Zalecany zakres mocy wzmacniacza: 15-100 W/kanał
Wykończenie: drewno różane
Wymiary: 275x460x285 mm
Waga: 13 kg/sztuka
Więcej informacji: http://hifijaity.pl/
Przeczytaj także o:
Przedwzmacniacz Phenom zrealizowany został w konfiguracji du...
JAF jest polską manufakturą wytwarzającą zespoły głośnikowe....
Kabel sieciowy to element, z którym każdy użytkownik sprzętu...
Stirling Broadcast LS 3/6 jest konstrukcją tró...
Holophony to prawdopodobnie jedyne dostępne na rynku kolumny...
Imprezy plenerowe – największy ich wysyp mamy zdecydowanie w...