Tag Archives: audiofil

Epos Elan 10

Epos Elan 10

Historia brytyjskiej firmy Epos jest dość krótka: powstała w 1983 roku, zaś w 1999 roku została kupiona przez Mike’a Creek’a – fachowca od wzmacniaczy audio, by dopełnić swoją ofertę dla klientów z podobnej półki cenowej. Kolumny głośnikowe Epos Elan zastąpiły znaną serię M, plasując się w środek cenowy oferowanych produktów, czyli między droższymi Encore 50 (23.000 zł za parę) a tańszymi zestawami z serii Epic (od 1600 zł). Wszystkie charakteryzują się klasycznym, można by rzec, że purystycznym, wyglądem. Bez zbędnych dodatków, zwłaszcza tych dekoracyjnych (poza terminalem, co widać na zdjęciu poniżej). Zostały tak zaprojektowane, by służyły głównie w systemach stereofonicznych. Ale dobrze sprawują się też w systemach kina domowego.

 
nowe kolumny

Kupujemy nowe kolumny – poradnik

Każdy, kto zamierzał lub planuje kupić nowe kolumny zastanawiał się czy dokona właściwego wyboru. A jest to dylemat, którego nie rozwiąże żaden dotychczasowy podręcznik, a pozostają tylko dobre rady znajomych lub opinie zawarte na stronach internetowych. Problem jest tym większy, że częściej zmieniamy samochód niż kolumny głośnikowe (zatem traktujemy je jak inwestycję), a koszt też jest niemały.

Najpierw zastanów się jakich kolumn potrzebujesz. Czy stojących na podłodze, czy mniejszych, by postawić je na stojakach lub na półce? A może taki zestaw kina domowego, którego małe kolumienki powiesisz na ścianie, a subwoofer schowasz pod telewizorem. Jakiej mocy wzmacniacz posiadasz? Jak duże jest pomieszczenie, w którym ustawisz sprzęt? Nie ma sensu kupować dużych kolumn podłogowych do małego pokoju, i odwrotnie. Pamiętaj, że minimalna odległość zestawu od słuchacza to 2,5 m (wynika to z długości fali dźwiękowej basów).

 

Fakty i mity – kolumny głośnikowe

Można często spotkać się z opiniami dotyczących budowy, funkcjonowania czy obsługi sprzętu, co do których mamy mniejsze lub większe wątpiwości czy są one zgodne z prawdą.
Sprzęt nagłośnieniowy też nie jest wolny od tego, mimo, że wiele z nich można racjonalnie, za pomocą obliczeń czy doświadczeń w laboratorium obalić lub potwierdzić. Są trzy przyczyny tego:
– bardzo subiektywny słuch każdego z nas, charakterystyka jego odbioru, a do tego nasze osobiste preferencje brzmieniowe i gusta,
– marketing producentów, którzy robią wszystko, by zainteresować klientów swoją ofertą, więc wymyślają albo nowe technologie (za co im chwała), albo nowe treści reklamowe, w niczym niepotwierdzone,
– poglądy samozwańczych "super-znawców", chcących stworzyć wokół siebie otoczkę mistrza, ale nie mają możliwości, chęci lub na tyle intelektu, by je bezsprzecznie i praktycznie potwierdzić.

 
zestawy glosnikowe

Zestawy głośnikowe

Zestawy głośnikowe podstawkowe (półkowe)

przeznaczone do pracy na podstawkach lub półkach są odrębną kategorią głośników i posiadają własną grupę zagorzałych wielbicieli. Wielu audiofilów uważa, że dobry podstawkowy monitor renomowanego producenta jest najlepszym przyjacielem melomana. Taki zabudowany głośnik przeznaczony do pracy w małych i średniej wielkości pomieszczeniach potrafi kreować znakomicie przestrzeń stereofoniczną. Tego typu zestawy głośnikowe stosowane są w studiach nagraniowych jako źródła odsłuchu (stąd potoczna nazwa „monitor”).